Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Föreläsning

14 september 2023 Kl: 18:00 - 20:00

Lundabon Jonas Dahlström kommer till Kävlinge Fotoklubb för en föreläsning om sitt bokprojekt ”07:27:47” som gavs ut 2020 och som rönt mycket uppmärksamhet både i Norden men även övriga världen.

Alla bilder är tagna i Sverige mellan 2016 och 2020. Sorterade efter timme, minut och sekund av deras exponering bildar de en sekvens som utspelar sig under exakt 12 timmar. Så här beskriver Jonas själv sitt projekt ”Under hela detta projekt försökte jag fånga den grafiska skönheten i vanliga miljöer genom att fokusera på den strikta och minimalistiska estetik som uppstår i samspelet mellan ljus och skuggor, människor och arkitektur. Genom att kombinera det med gatufotografiets omedelbarhet kan det ses som en studie inte bara av stadsmiljön, utan också av förhållandet mellan denna miljö och människan.

Ämnena befinner sig alla i ett tillstånd av övergång, på en resa från en plats till en annan, i tid och rum. Som fotograf befann jag mig på en liknande resa. I mitt sökande efter platser reste jag från söder till norr, från stadskärnor till förorter i slutet av linjen. Någonstans under denna process började jag inse att de yttre landskapen som jag ville fånga lika mycket var projektioner av ett inre landskap. Genom min kamera kunde jag se dess konturer framträda, med staden som bakgrund.

Boken har vunnit priser vid Fine Art Photography Awards, Minimalist Photography Awards, Moscow International Foto Awards, Tokyo International Foto Awards och ND Awards. Den nominerades även till Fotografis portföljpris i Norge och belönades med bidrag från Svenska Författarfonden. Den presenterades på Paris Photo 2021. Inslag från Tv4 tidigare i augusti när han Planket på Söder, Stockholm. https://www.tv4play.se/klipp/19c79dd42d543d03b096/folkfest-med-fotografier-i-fokus?fbclid=IwAR3kX8lgn8-cTKKK6Kpw1bKT9ddLuJeNYYhs2AeL8gEyW8DeJh_tktuEB5U

Boken kommer att finnas till försäljning.

Datum:
14 september 2023